Πώς να προετοιμάσω το παιδί μου για την κατασκήνωση;
Η κατασκήνωση έχει ποικίλα οφέλη για τα παιδιά, καθώς αποτελεί ένα πλαίσιο κοινωνικοποίησης, παιχνιδιού, διακοπών, ανάπτυξης και καλλιέργειας δεξιοτήτων, βελτίωσης της φυσικής τους κατάστασης και πολλά ακόμη. Συχνά, οι γονείς αναρωτιούνται, ποιος είναι ο κατάλληλος τρόπος να προετοιμάσουν το παιδί τους για αυτή την εμπειρία και τη μετάβαση στο κατασκηνωτικό περιβάλλον, ειδικά αν πρόκειται για την πρώτη φορά. Ας παραθέσουμε, λοιπόν, ορισμένες ιδέες, οι οποίες φυσικά δεν αποτελούν απαράβατους κανόνες και γενικές οδηγίες και χρειάζεται να προσαρμοστούν στις μοναδικές ανάγκες και χαρακτηριστικά του εκάστοτε παιδιού.
- Συζητάμε αναλυτικά με το παιδί τους λόγους για τους οποίους θεωρούμε, ότι θα ήταν ωφέλιμο να πάει στην κατασκήνωση, ζητώντας και τη δική του γνώμη και συγκατάθεση.
- Σε περίπτωση που είναι διστακτικό, διερευνούμε πώς αισθάνεται και αν υπάρχει κάτι συγκεκριμένο, που το ανησυχεί ή το προβληματίζει. Σε περίπτωση, που αναρωτιέται, αν είναι αρκετά ικανό, για να τα καταφέρει, φροντίζουμε να το ενθαρρύνουμε, λέγοντάς του, ότι πιστεύουμε σε αυτό και ότι μπορεί σε κάθε περίπτωση να δοκιμάσει. Ξεκαθαρίζουμε, ότι το να μην παραμείνει εν τέλει δεν ισοδυναμεί με αποτυχία.
- Αν, από την άλλη, είναι πλήρως αρνητικό, είναι σημαντικό να το λάβουμε σοβαρά υπόψιν και να το σεβαστούμε.
- Συζητάμε για τη μετάβαση στην κατασκήνωση αρκετό καιρό πριν, ώστε να δοθεί ο χρόνος στο παιδί να επεξεργαστεί την πληροφορία αυτή και να εκφράσει σκέψεις και συναισθήματα. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να έχει μια σφαιρική εικόνα του τρόπου λειτουργίας του κατασκηνωτικού πλαισίου, ώστε να αναπτύξει ρεαλιστικές προσδοκίες για την επικείμενη αυτή εμπειρία.
- Χρειάζεται το παιδί να κατανοήσει, ότι δε θα σας βλέπει για κάποιες ημέρες και να καταστεί σαφής ο τρόπος και ο χρόνος επικοινωνίας.
- Διαβάζουμε προσεκτικά μαζί το φυλλάδιο της κατασκήνωσης και ενημερωνόμαστε για τις δραστηριότητες, που προσφέρει.
- Μοιραζόμαστε ενδεχόμενες προσωπικές μας κατασκηνωτικές εμπειρίες και συναισθήματα, που τις συνοδεύουν.
- Επιτρέπουμε στο παιδί να πάρει μαζί του κάποιο προσωπικό αντικείμενο ή φωτογραφία, για να το συνοδεύει και να το παρηγορεί τις στιγμές, που θα του λείπει το σπίτι και η οικογένεια.
- Ενημερώνουμε για την παρουσία και το ρόλο των ομαδαρχών και τα ενθαρρύνουμε να τους εκφράζουν και να τους ζητούν ό,τι χρειάζονται.
- Αναλογιζόμαστε, ότι είναι εύλογο το παιδί να εκφράζει φόβο, ανησυχία και νοσταλγία. Ακούμε με μεγάλη προσοχή και σεβασμό, πώς νιώθει και συζητάμε πιθανούς τρόπους διαχείρισης.
- Το ενθαρρύνουμε να συνεχίσει να εκφράζει τα συναισθήματά του και αν επιθυμεί να τα μοιράζεται με κάποιο πρόσωπο, που εμπιστεύεται στην κατασκήνωση.
- Την ημέρα της εισόδου στην κατασκήνωση, το αποχαιρετούμε και το ενθαρρύνουμε να περάσει όμορφα, χωρίς μεγάλες συναισθηματικές εξάρσεις.
- Ενημερώνουμε τους αρμοδίους για πιθανές δυσκολίες και για τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του παιδιού.
Δήμου Ελένη-Μαρία
Ψυχολόγος ΠΕ23, Ειδ.
Συστημική Ψυχοθεραπεύτρια